< Terug naar overzicht

Logistiek & Valentijn: liefde zaaien en winst oogsten

zondag 12 februari 2017
valentijn2018

Een liefdevolle kijk op logistiek

Gaat jouw ondernemersbloed niet sneller stromen als jij aan het magazijn denkt? Lees dan eens dit verhaal.

Zo kun je ook naar je magazijn te kijken

‘Mijn magazijn? Een noodzakelijk kwaad. Sorry!’ Hij meende het. Ondanks de verontschuldiging trof het me als een mokerslag. Ik was net klaar met mijn elevator pitch. Een vurig pleidooi voor passende intralogistiek als fundament onder groothandel en productiebedrijf.
Ook al is het zo’n drie jaar geleden, ik herinner het me alsof het vorige week was. Een bourgondische netwerkavond in Tilburg: pitchend genieten van een 3-gangen menu.

Passie voor productie

Bij het dessert kwam ik naast een eigenaar van een productiebedrijf te zitten. Met interesse luisterde ik boven mijn trio van chocolade naar zijn verhaal. Hij was er na een carrière in loondienst bij verschillende bedrijven zo maar ‘ingerold’. Niet zijn vakgebied, maar het bleek precies te zijn wat hij zocht. Ondernemen, een eigen tent.
Chocola én een dosis passie: ik genoot en smolt stilletjes weg.

Familiebedrijf groeit in crisistijd

Van de crisis had hij totaal geen last. Integendeel, het bedrijf had onder zijn leiding de internationale markt veroverd en bleef maar groeien. Mooi, want zijn zoon en dochter zaten inmiddels ook in de zaak.
‘We zitten zelfs met z’n drieën op school. Een stevige managementtraining. Ik heb ontdekt dat ik in wezen toch meer ondernemer dan manager ben.’
Met bewondering voor zijn zelfkennis keek ik hem aan. Zijn blik ging echter gelijk van zijn nog onaangebroken toetje naar mijn inmiddels lege bordje. 'En wat doe jij?'

Liefde stopt bij de magazijndeuren

Zijn enthousiasme had me aangestoken. Ik stak van wal en kleurde mijn pitch met praktijkvoorbeelden. En ik meende toch echt dat hij goedkeurend knikte toen ik aangaf dat we projecten deden. Oplossingen dus ook helpen implementeren. Daardoor was ik totaal niet bedacht op zijn pijnlijk eerlijke reactie na het laatste lepeltje mousse.
‘Mijn magazijn? Echt, ik kom er zo min mogelijk!’
Wat een schril contrast met zijn trots op het familiebedrijf, de producten en resultaten. Het kwam er niet van om daar op in te haken – de tafelgenoten wilden ook hun verhaal kwijt - maar ik vroeg hem na afloop wel om zijn kaartje.

Logistiek krijgt geen prioriteit

Die uitspraak – noodzakelijk kwaad – bleef maar aan me kleven. Omdat ik die van zo’n bevlogen ondernemer niet kon begrijpen. Het visitekaartje vroeg om actie. Toch wachtte ik, broedend op een goede aanleiding.
Ik belde hem. Op Valentijnsdag!
Na een korte opfrisser vroeg ik hem naar aanleiding van die speciale dag hoe het nu met zijn liefde voor het magazijn gesteld was. Lachend gaf hij toe dat er op dat vlak niet veel veranderd was. Zijn zoon en hij waren ook nog veel te druk met andere zaken om aan die relatie te gaan werken.

Gemiste kansen in het magazijn

Liefde maakt blind, maar niet altijd. In dit geval is het juist het gebrek daaraan. Blind voor het belang en de toegevoegde waarde van de logistieke operatie.
Bij handels- en productiebedrijven – waar logistiek geen ‘core business’ is - komt dit vaak voor. En wat te denken van familiebedrijven waar de handelsgeest, het ondernemen, in het DNA zit en het noodzakelijke ‘logistieke gen’ van buiten de familie moet komen?
Deze DGA was zeker geen uitzondering. Maar hij kwam er tenminste eerlijk voor uit.

Ook aandacht voor logistieke prestatie en kosten

Liefde en aandacht zijn essentieel om groei te realiseren. Dat geldt ook voor een bedrijf. En dan voor alle bedrijfsonderdelen.
Anders groei je uit elkaar. Werkt het niet meer.

Wie trots door kantoor en productie loopt maar liever niet in het magazijn komt, zal niet op tijd signaleren of er scheefgroei dreigt te ontstaan. Tussen handel/productie en alles wat nodig is om de verkochte producten op de juiste manier en tegen acceptabele kosten bij de klant te krijgen.

Klanttevredenheid

Alleen al het feit dat klanttevredenheid voor een groot deel door de logistieke organisatie wordt waargemaakt is een argument om eens ‘met andere ogen’ door het magazijn te lopen.
En neem vooral in het achterhoofd ook je toekomstvisie voor het bedrijf mee.

Wil jij de kansen in jouw magazijn ontdekken?

Nodig ons uit om naar jouw plannen te luisteren en samen die magazijntour te maken. We vertellen wat ons opvalt, geven tips en sparren met jou over de intralogistiek die bij jouw ambities past.

Gegarandeerd dat jij net zo enthousiast wordt over de kansen die we op de vloer ontdekken.

Bij ons zit die liefde voor logistiek namelijk diep. Heel diep.
En liefde maakt alles zo veel meer de moeite waard, toch?

Voor een afspraak mail je naar juanita@logistore.nl (of bel 06-12683861). Op Valentijnsdag en al die andere mooie dagen om met je logistiek aan de slag te gaan.

Reageren

Algemene voorwaarden Privacy Statement