Logistiek: automatisering en digitalisering

Transparantie in de logistieke keten, het voeden van het IT-systeem, het aansturen van (automatische) processen. Het zijn slechts enkele redenen om van artikelen de juiste productinformatie te bepalen en vast te leggen. Logistieke masterdata worden 'de smeerolie van de supply chain' genoemd. Hoever je daarin gaat of wilt gaan is per bedrijf verschillend.

Assortiment in data

Een artikelnummer of barcode dient om een artikel te kunnen identificeren. Om dit product efficiënt, kostenbewust, veilig en duurzaam door de logistieke processen te leiden moeten de eigenschappen op elk moment en 100% betrouwbaar beschikbaar zijn. Van inkoop tot aan klantbelevering.

Het waarborgen van de kwaliteit van deze data in de hele supply chain is een complexe opgave. Het werken met data van leveranciers levert vaak misverstanden, discussie en fouten op. Daarom nemen veel bedrijven zelf de verantwoording voor hun SKU master (vastlegging van master data per SKU - stock keeping unit).

Welke termen gebruik jij?

In het logistieke vakjargon worden voor de basis productgegevens verschillende namen genoemd. Bij het vullen van de datavelden in het ERP of WMS (warehouse management system) wordt hiervoor de term Masterdata gebruikt. Deze term is het meest bekend vanuit de automatisering en digitalisering in de logistiek. Daarnaast wordt gesproken over Stamdata of Artikelstamdata, het invullen van een stamkaart.

Omdat de basis van deze data gevormd wordt door de productafmetingen om het volume van het artikel te bepalen kom je ook de aanduiding Volumetrics tegen. Inmiddels gaat de complete dataset die men per artikel (SKU) digitaal beschikbaar wil hebben (SKU master) veel verder dan afmetingen en gewicht.

Van basis tot zo compleet mogelijk

Welke data een bedrijf per artikel digitaal beschikbaar wil hebben hangt van diverse factoren af. Bepalend hiervoor zijn o.a. de logistieke systemen die door IT worden aangestuurd.

In de basis gaat het om volume (lengte, breedte, hoogte) en gewicht. Deze kunnen met behulp van een volautomatische scanner (MultiScan) in één handeling (3 seconden) worden vastgesteld. Maar ook de Masterdata Toolkit levert deze data in de gewenste betrouwbaarheid. Beide totaaloplossingen zorgen dat de complete dataset met Masterdata Connect, met een interface-optie of welke andere gewenste wijze in het IT-systeem wordt ingevoerd.

Bij het complementeren van de dataset kun je denken aan aanvullende specificaties die de herkenbaarheid van het juiste artikel vergroten:

  • barcode
  • verpakkingsspecificaties (meerstuks/omdoos)
  • productafbeelding

Veel bedrijven werken daarnaast met artikelvlaggen (breekbaar, wel/niet geschikt voor bepaalde handelingen/systemen etc.) die gelijk met de basisdata in het IT-systeem worden ingevoerd.

Welke masterdata heb jij nodig?

Als je met masterdata begint of - in verband met een nieuwe IT-systeem - je masterdata management opnieuw wilt bekijken is het waardevol om te weten

  • hoe andere bedrijven hun masterdata management hebben ingericht
  • welke masterdata oplossingen (hardware - software - accessoires) zij gebruiken
  • en met welk resultaat (besparing/verbetering)

Wij delen onze kennis en ervaring op dit vlak graag. Zo kun jij profiteren van de vele voorbeelden van slim masterdata gebruik, o.a. bij e-commerce bedrijven (fulfilment).

Automatisering en robotisering in de logistiek

Zowel in de handmatige logistieke processen, als bij toepassing van (de) modern(st)e technologie zijn er beperkingen zoals maximale afmetingen en/of gewicht. Masterdata zijn onmisbaar om logistieke keuzes te kunnen maken. Een aantal vragen ter illustratie:

  • Hoeveel volume en gewicht (opslagsysteem, bakkenlift, krat, maar ook AGV - replenishen)
  • Wat is het volume en het gewicht van de totale order (verpakkingskeuze / eindcontrole op gewicht)?
  • Hoeveel orders kunnen er tegelijk gepickt worden? Denk ook aan ugli's en heavy lifts.
  • Wat is de ideale orderpick volgorde (zware producten eerst)?
  • Hoeveel ruimte is er nodig per product? Hoeveel stuks passen er op een collidrager (materialhandlingequipment)?
  • Wat is de meest geschikte verzendwijze (envelop/pakket) en hoeveel laadruimte heb ik nodig?

Material handling oplossing kiezen

Bij het kiezen van de juiste material handling systemen gaat het er uiteraard om welke problemen deze systemen voor jou gaan oplossen. Verbetering en besparing moeten de investering gaan terugverdienen (ROI).

Om de juiste material handling oplossing te kiezen is het belangrijk om je assortiment goed in beeld te hebben. Je SKU-master geeft je dit beeld. Je weet precies hoeveel er qua volume en gewicht in een bak, kratje of tray past bijvoorbeeld. En je weet ook welk artikelen of artikelgroepen niet via het beoogde systeem gehandeld kunnen worden. Leveranciers kunnen je op basis van je SKU-master gericht adviseren en met je meedenken over haalbaarheid.

Schappenplan

Retailers, bijvoorbeeld de drogisterij, gebruiken hun masterdata om een schappenplan voor in de winkel te maken. Ook de groothandel biedt klanten als service aan om dit voor klanten in orde te maken op basis van de beschikbare masterdata.

Belangrijk hierbij is dat wat volgens standaarden (GS1) in de marketing als lengte, breedte en hoogte wordt aangemerkt in de logistiek anders kan worden gezien. Een artikel kan liggend worden opgeslagen in het magazijn terwijl het in de winkel rechtop komt te staan of in een schap hangt. Masterdata Connect, die software die de meet- en weeg oplossing koppelt met het IT systeem, houdt hier rekening mee. De metingen kunnen in één handeling op twee manieren worden opgeslagen.