< Terug naar overzicht

Investeren in logistieke systemen? Zo voorkom je een kater!

woensdag 31 mei 2017
matenlinkedin

Verwar het voertuig niet met de weg.
Hoe een Chinese spreekwoord duidelijk maakt waarom er bij de aanschaf van logistieke systemen - mechanisatie, automatisering, robotisering - vaak keuzes worden gemaakt op basis van valse verwachtingen.

Logistieke borrelpraat
‘Fantastisch, man: 10 x zo snel orderpicken!’ Hij neemt een ferme slok pils. Met gesloten ogen. Alsof hij het material handling concept dat hij mij heeft beschreven al werkend visualiseert. Hij likt het schuim van zijn bovenlip, smakt een keer met zijn mond en zucht van voldoening.

Daan leunt helemaal tevreden tegen de bar van Papendal waar onze vriendenclub jaarlijks een weekend verblijft voor de Happy Days. En dat al 25 jaar.
Sport, spel en sparren. Ook zakelijk. Het grootste deel van de club is ondernemer. Daan is eigenaar van een zeer succesvolle groothandel. En sfeerbepalend gezelschap tijdens de feestavond op zaterdag. Het liefst zou ik hem dan ook gewoon feliciteren met zijn besluit en veel geluk wensen. Maar ja, ieder zijn vak. En logistiek is nu eenmaal het mijne.

Bakkenmagazijn
Hij heeft me net verteld dat hij een bakkenmagazijn gaat kopen. ‘Met shuttles. De producten komen naar de man toe. Bijna geen geloop meer. En supersnel. Ach, jij kent dat natuurlijk allemaal.’
Ik knikte. ‘Er zijn inderdaad hele mooie oplossingen. Maar hoe kom jij op een bakkenmagazijn?’
‘Ik overweeg al langer om naast B2B ook B2C te gaan doen. E-commerce orders. Daar zie ik echt toekomst in.’ Omdat bij het volgen van zijn commerciële onderbuikgevoel ook wel “iets” op het gebied van de logistiek zou moeten gebeuren had Daan alvast een internationale logistieke beurs bezocht.

Intralogistieke kater voorkomen
Daan wacht op mijn reactie. Ik zit met mijn voorstelling van zijn assortiment, de huidige business en van zijn toekomstplannen: B2B, B2C en E-logistics met alle consequenties voor de processen en kosten. Ik heb sterke twijfels of dat bakkenmagazijn met shuttles wel bij de business case past. Hoe vertel ik hem dat zonder dat zijn biertje minder smaakt?
‘Waar praten we over: een investering van minimaal 1,5 tot 2 miljoen? In hoeveel tijd kun je dat terugverdienen?
Weet je hoeveel producten, orders en orderregels je nu per dag doet? En hoeveel verwacht je er te gaan doen als je die stap naar B2C zet?’ Daan geeft toe dat er nog wel wat huiswerk gedaan moet worden. Maar inmiddels heeft hij al wel hooggespannen verwachtingen van ‘zijn’ bakkenmagazijn. Een kater ligt op de loer.

Nuchter blijven op een intralogistieke beurs
Een investeringstraject – mechanisatie, automatisering, robotisering - kent vele valkuilen. Maar het grootste risico zit tussen de oren: dat je te snel in de ‘koopmodus’ raakt. Daan is zeker geen uitzondering. Er is zo veel moois en innovatiefs op de markt! Stel je die indrukwekkende oplossingen in je eigen operatie voor en je bent – letterlijk en figuurlijk – al verkocht. Die ‘shopping mindset’ is gevaarlijk als je je huiswerk nog niet grondig hebt gedaan.

Huiswerk
Verwar het voertuig niet met de weg. Dat is een Chinees spreekwoord. Ken je dat?’ Het vraagteken op Daans gezicht zegt genoeg.

‘Om je doel te bereiken bepaal je eerst welke weg je af wilt leggen.
Dan pas kies je het juiste voertuig.’

Geïnspireerd door deze Chinese wijsheid nemen Daan en ik ook een wijs besluit. We plannen een afspraak om samen wat huiswerk te gaan doen om zijn weg te bepalen. Daarna pakken we nog een biertje. Morgen spelen we in concurrerende teams, vanavond zijn we een prima duo.

Jouw weg en jouw voertuig
Veel van onze klanten zitten in dezelfde situatie als Daan. Aan de basis liggen de wens en verwachting om met een hard- of software-oplossing

  • fouten en overuren te reduceren
  • leverproblemen op te lossen
  • prestaties en service te verbeteren
  • kosten te verlagen

Velen hebben te maken met de logistieke consequenties (andere processen en hogere kosten) van de stap van B2B naar B2B/B2C E-commerce orders. Van de omschakeling naar een andere productie/levermethode. Of er liggen toekomstplannen die om een andere intralogistieke operatie vragen.

Logistieke roadmap
Als wij met klanten samen gaan zitten om de route naar hun gewenste situatie te bepalen hanteren we daarbij een 5-stappenplan.

  1. zet je doelstelling op papier
  2. koppel dit aan je strategisch plan en groeiscenario’s
  3. werk mogelijke concepten uit (techniek en realisatie)
  4. maak een keuze en toets de concepten kritisch aan je doelstellingen
  5. doe een risicocheck (kritische vragen stellen m.b.t. je eigen doelstellingen)

Daarmee kun je gericht op zoek naar de juiste oplossing voor jouw operatie en ben je een krachtige gesprekspartner voor mogelijke leveranciers.

Cliffhanger
Wil jij naar aanleiding van dit verhaal weten

  • hoe ik jou kan helpen om de weg naar jouw doelstelling te bepalen om daarna het meest geschikte ‘voertuig’ te kiezen?
  • of Daan over is gegaan tot aanschaf van een bakkenmagazijn met shuttles?
  • wie van ons twee er die zondag bij de Happy Days gewonnen heeft?

Ik maak graag een afspraak met je om die eerste twee vragen te beantwoorden. Het antwoord op de derde vraag moet ik je schuldig blijven. Erecode. Al 25 jaar.

Dirk Stachowitz
06-53115871
dirk@logistore.nl

LOGISTORE blogt op LinkedIn praktijkverhalen over intralogistiek.
Niks missen? Je bent van harte welkom als abonnee.

Reageren

Algemene voorwaarden Privacy Statement