Hoe goed presteert jouw magazijn? Let op deze 4 signalen.

'Logistiek is een reactieve branche - pas als de problemen duidelijk voelbaar en zichtbaar zijn wordt er naar oplossingen en verbeteringen gezocht.'

Ben jij het eens met deze stelling?

Op tijd aan de slag met je logistiek

Tijdens onze kennismaking met nieuwe klanten is de urgentie om aan de slag te gaan meestal snel duidelijk. Logisch: een groot deel van de klanttevredenheid wordt gerealiseerd in het magazijn. Slechte logistieke prestaties kosten het bedrijf niet alleen veel geld maar ook klanten.

Proactief met je logistiek bezig zijn? Zou mooi zijn als dat kan. Maar als je snel reageert op de eerste belangrijke signalen kom je nog op tijd in actie.

Dit is de top 4 van onze klanten in hun eigen woorden. Herkenbaar?

1) Te laat leveren – ‘We krijgen de orders niet meer op tijd de deur uit’

‘Vroeger was het een incident. Nu komt het steeds vaker voor dat we het begrote aantal klantorders per dag niet halen. Zelfs met extra capaciteit lukt het niet altijd. Die orders worden de volgende dag als eerst gepickt.

We informeren de klant via de mail over de vertraging. Een vaste klant weet dat we er alles aan doen om op tijd te leveren en toont nog wel begrip. Bij een nieuwe klant is het een valse start van de relatie. We willen juist bekend staan om onze leverbetrouwbaarheid.’

2) Niet afgebakende processen – ‘Alle processen en dus ook onze medewerkers lopen door elkaar’

‘Kruisende stromen en lege vakken: die wil je voorkomen. Vroeger lukte het ons om de processen van inbound – replenishment – orderpicking - outbound gescheiden te houden.

Bestelpatronen zijn veranderd: minder orderregels per bestelling, veel meer bestellingen en dus handelingen per dag. Door de drukte lopen processen door elkaar heen. Bijvoorbeeld het aanvul- en pickproces. Medewerkers lopen en rijden door elkaar, moeten wachten tot er ruimte is. Dit zorgt voor een lagere output. Actueel zicht op de voorraad is lastig en we zien steeds meer backorders ontstaan.’

3) Dalende productiviteit en stijgende werkdruk – ‘inzet van extra flexwerkers geeft niet de gewenste opschaling van productiviteit’

‘We werken nu met uitzendbureaus om onze operatie aan te vullen. Anders halen we de targets niet. Met zo veel medewerkers is het ontzettend druk op vloer, vooral in de pickzones. Dat, plus de onervarenheid, is niet bevorderend voor de efficiency en het voorkomen van fouten.

We merken dat het percentage aan extra FTE helaas niet gelijk staat aan het percentage extra output. In plaats van het gewenste meer doen met minder mensen, is het nu ondanks meer mensen minder goed presteren.’

4) Stijgend aantal (pick)fouten – ‘meer retourzendingen en herstelkosten’

‘Door inefficiency en toegenomen werkdruk zien we het aantal gemaakte fouten oplopen. Zowel bij het inbound als bij het outbound proces.

Lees- en schrijffouten bij het opboeken en aanvullen van de voorraad bijvoorbeeld. Zo verlies je het zicht op de werkelijke voorraad, met misgrijpen en een hoop uitzoekwerk tot gevolg.

Werkdruk zorgt bij het orderpicken voor fouten in het aantal stuks of het picken van het verkeerde artikel of incomplete bestellingen. Wordt het op tijd ontdekt dan kost het alleen hersteltijd. Verkeerde leveringen leiden tot retourzendingen met veel extra werkzaamheden.’

Verbeteren van logistieke processen: hoe en wat?

Heb jij jezelf herkend in de klanten die hier aan het woord zijn? Dan herken je ook de urgentie om het anders te gaan doen.

Maar wat en hoe? Die vraag is lastig te beantwoorden als je er zelf zo bovenop zit en moet focussen op de dagelijkse operatie.

Intralogistieke expertise voor jou en jouw magazijn

Laat onze intralogistieke experts eens met je meekijken en -denken. We komen graag langs voor een kennismaking met jou en je magazijn. Kost niks en levert altijd iets op.

Een afspraak maak je simpel en snel via het contactformulier op onze website. Of neem contact op met de contactpersoon die vermeld staat bij jouw vraagstuk. Tot gauw!