Nieuwbouw magazijn

Het besluit is genomen: je gaat bouwen. Van droom naar besluit is de eerste stap. Tot aan de trotse ingebruikname moeten er nog veel stappen gezet en knopen doorgehakt worden. Zonder de focus op de huidige gang van zaken te verliezen. Wie en wat komt daar allemaal voor kijken?

Nieuwbouw

Hoe groot moet het nieuwe pand worden?

Hoeveel ruimte heb je nodig om onderdak te kunnen bieden aan de toekomst? Wij helpen je om die vraag te beantwoorden als het gaat om de logistieke aspecten van jouw bedrijf.

Waar te beginnen? Bij de huidige activiteiten en capaciteit. Door middel van een uitgebreide proces- en data-analyse brengen we die in kaart. Daarmee hebben we gedurende het hele nieuwbouwproject steeds de juiste informatie voor het beantwoorden van vragen en goede onderbouwing voor het nemen van besluiten.

We kijken samen naar de toekomst: het strategisch plan voor de middellange en lange termijn. Wat wordt er dan van de logistiek gevraagd om dit succesvol te ondersteunen? Dat geeft een eerste indicatie van de ruimte die je nodig hebt (gebouw en terrein).

Processen bepalen het nieuwe magazijn

Welke eisen en wensen je stelt aan het nieuwbouwmagazijn hangt grotendeels af van de materiaalstromen.
Hoe zien jouw processen eruit: nu en in de nieuwe situatie?

Wij kijken samen hoe we een efficiënt geheel aan processen neer kunnen zetten waarbij servicegraad en kosten in balans zijn. Als we daar de buitenmuren omheen tekenen ontstaat jouw nieuwe magazijn.

Vlekkenplan: zo wordt de nieuwe inrichting

Het inrichten van een nieuw pand is geen copy/paste. Je wilt de ruimte zo goed mogelijk benutten.

We kijken naar de huidige en gewenste opslag- en orderpickmethodieken. Wat is de meest logische, efficiënte en veilige plek?
Daarbij letten we ook op eigenschappen van jouw assortiment: wat plaatsen we bij elkaar?

Zo ontstaat een eerste vlekkenplan met locaties van de diverse processen, loop- en rijroutes.

Mechanisatie/automatisering: meer doen per m2/m3

Trek je de huidige technieken lineair door? De behoefte aan een nieuw pand gaat meestal gepaard met de behoefte om opslag- en orderpickprocessen te optimaliseren.
Wil je in het nieuwe pand zo efficiënt mogelijk van start? Dan heb je antwoord nodig op deze vragen:

  • Welke opslag- en orderpicksystemen zijn voor jouw business en capaciteit het meest geschikt?
  • Wat betekent dit aan investering en ROI?
  • Hoeveel ruimte en FTE kun je daardoor besparen?
  • Wat doet dit met ontwerp en vlekkenplan?

Wij zorgen dat je weet welke opties voor jou geschikt zijn en dat je over alle informatie beschikt om een goed besluit te kunnen nemen. Daarbij zetten wij - vanuit een leveranciersonafhankelijke positie - onze kennis van de markt en vooral onze brede ervaring met projectoptimalisatie, mechanisatie en automatisering in.

Ontwerpen en bouwen

Zodra er een vlekkenplan ligt, hebben de door jou uitgenodigde aannemers een uitgangspunt voor het maken van een eerste ontwerp. Een schets- of voorontwerp.

Samen nemen we de eisen en wensen met de aannemers door. We voorzien hen van specifieke eisen met betrekking tot jouw activiteiten, systemen en asortiment, zoals:

  • vloerkwaliteit en draagvermogen
  • hoogte
  • veiligheidsvoorschriften (ADR / sprinklers)

Uiteindelijk ligt er van elke aannemer een definitief ontwerp hoe jouw nieuwe magazijn eruit zou kunnen zien. Op basis van dezelfde uitgangspunten dus goed met elkaar te vergelijken.

Begeleiding van bouw naar ingebruikname

Er is een definitief ontwerp, een planning en een geplande datum voor oplevering. Jouw aannemer en leveranciers gaan nu voor je aan de slag.
Hoe regel je de voortgangsbewaking? En hoe bereid je alles en iedereen voor op de verhuizing en ingebruikname van de nieuwe situatie?

Nieuw bouwen en verhuizen zijn trajecten die in het bestaan van een bedrijf niet vaak worden doorlopen. Voor ons is het corebusiness om je daarbij te helpen. Heb jij in de organisatie niet de kennis en ervaring, of kun je deze niet voor dit project beschikbaar maken? Dan zetten we de samenwerking graag voort om het project verder te begeleiden.

Zo blijft jouw focus op de dagelijkse operatie terwijl we samen richting de nieuwe situatie gaan. We kunnen het projectteam aansturen, behartigen jouw belangen in besprekingen met aannemer en leveranciers en bereiden de verhuizing voor. In de overgangsfase wil je verzekerd blijven van goede service naar klanten.
Ook de organisatie in de nieuwe situatie vraagt aandacht. Die moet staan voor de ingebruikname.

Deze klanten gingen je voor

Remeha B.V.
Oosterberg
Power Tools Distribution NV
Solar Nederland BV
W.H. Brady Corp NV
Trilec
Scala Agenturen B.V.
Wärtsilä Services Switzerland Ag
Zijerveld En Veldhuyzen
thr
PSA Antwerp NV Doel
Pluripharm
Swisslog
P.H.I. Logistics
Footlocker ESC
Wiener Bike Parts
SA Dehaen Paul
Folat
Alle referenties