Artikelgewicht in logistieke processen
Welke processen in jouw magazijn zouden flink verbeteren als je per artikel het gewicht weet? Om je daar een idee van te geven vroegen wij onze klanten naar hun ervaringen.
In dit kennisartikel krijg je per proces van hen te horen:
- Welke voordelen zij in hun praktijk ondervinden
- Welke risico’s en fouten zij voorkomen
- Hoe zij efficiënter, sneller en veiliger werken (besparen)
Inbound proces
Lossen van vrachtwagen of container
‘Bij ontvangst van bekende artikelen, waarvan de masterdata in het systeem zitten, weet ik vooraf welk material handling equipment ik nodig heb voor het losproces. Die keuze is op basis van het gewicht zo gemaakt. Mijn inzet van equipment is daardoor een stuk efficiënter. Betere planning, geen onnodige bewegingen.’
Losproces bij ‘loose loaded’
‘Als ik weet of een vrachtwagen of container met losse items ook ‘heavy lifts’ bevat kan ik daar mijn losploeg op plannen. Geen verrassingen meer, zoals moeten wachten tot er voldoende tilkracht beschikbaar is. En dat betekent ook een verbetering op het gebied van ergonomie en veiligheid.’
Controle ontvangen aantallen
‘Bevat de omdoos het aantal opgegeven stuks? Als je het gewicht per artikel weet kun je als controle simpelweg de omdoos wegen. Daar boeken we efficiencywinst: openen en tellen is alleen nodig als we een afwijking constateren. Klopt bij controle het aantal wel? Dan is het een signaal dat er sprake kan zijn van een masterdata kwaliteitsissue.’
Opslag: opslagmethode en locatiekeuze
Nieuwe artikelen in het assortiment
‘Elke nieuwe SKU wordt direct bij binnenkomst gescand. Een hoge verversingsgraad betekent dat onze dimensiescanners continu draaien. Voor elk proces moeten we nu eenmaal de logistieke eigenschappen van een artikel kennen. Gewicht is een belangrijk gegeven bij het kiezen van de juiste opslagmethodiek en locatie.'
Overgewicht = risico!
‘Bij het toewijzen van de opslaglocatie gaat het niet alleen om vrije ruimte. Ook om maximale belastbaarheid. Denk aan racking-, shelving- en bakkenliftsystemen of een mezzaninevloer. De levensduur van je opslagsystemen is één ding, maar daarnaast wil je elk veiligheidsrisico op de vloer vermijden.’
Zwaargewichten vragen extra aandacht
‘We weten nu gelijk welke zware artikelen naar lage locaties moeten. Om veiligheidsrisico’s te vermijden. Niet alleen voor opslag, maar ook voor het pickproces. Dat wordt zo effliciënter, veiliger en ergonomischer. En weet je wat de echte winst is? Geen twijfel of discussie op de werkvloer over de betrouwbaarheid van de data waar we mee werken.’
Orderpicken: efficiënt, snel en veilig
Material handling equipment: first time right
‘Ons WMS adviseert de juiste pickcarrier op basis van de masterdata in het systeem. Gewicht is een bepalende factor. Naast efficiënter en sneller orderpicken betekent dit ook meer veiligheid én een verantwoord dus duurzaam gebruik van equipment.’
Batches op maat
‘De vulgraad van je material handling equipment optimaal gebruiken, maar binnen het maximum. Op basis van de masterdata kan ik optimale batches samenstellen. Het exacte gewicht is cruciaal om overbelasting en uitval van materieel te voorkomen. Tussentijds zoeken naar of wachten op de beschikbaarheid van een betere oplossing is bij ons verleden tijd.’
Duo-lift: twee paar logistieke handen nodig
‘Heavy lifts pick je met twee medewerkers. Staat deze markering niet in het systeem dan levert dat een veiligheidsrisico op. Maar ook altijd een onderbreking van het pickproces. Waar blijft het tweede paar logistieke handen? Bij ons plaatst het systeem een heavy lift in een aparte batch voor duo-pick. Met het juiste equipment. Geen tijdverlies of risico.’
Outboundproces
Complete order
‘We weten het totaalgewicht van een bestelling. Bij het verzendklaar maken van een order kunnen we door een weegcheck gemakkelijk, snel en betrouwbaar controleren of deze compleet is. Alleen de orders met een verschil in eindgewicht worden apart gezet voor controle. Dat scheelt veel tijd en kosten.’
Diefstal voorkomen
‘Naar buiten smokkelen van kleine, dure producten: het komt helaas voor. Slim orderpicken, maar dan op de verkeerde manier. Doos dicht, niets te zien. De weegcheck bracht het aan het licht en na controle kon de smokkelwaar terug naar de opslaglocatie.’
Packing en verzenden
Juiste belasting van machinale oplossingen
‘Machinale inpak- en sorteeroplossingen zijn behoorlijke investeringen. Ze draaien dagelijks volop. Elke kans op storing of beschadiging willen we vermijden. Daarom is de maximale belastbaarheid heilig. We kennen de gewichten van onze artikelen en hebben in het WMS de zware artikelen gemarkeerd. Dat komt de levensduur van de machines ten goede, maar ook het veilige werken. Artikelen komen onbeschadigd door de packingsprocessen, En we voorkomen tijdverlies en extra kosten door storing.’
Heavy = extra sterk
‘Bij zware orders geeft het systeem aan dat een versterkte doos gebruikt moet worden. Om transportschade te voorkomen. De juiste verpakking draagt zo bij aan klanttevredenheid. Standaard als het kan, extra indien nodig: zo bespaar je op je verpakkingskosten met behoud van kwaliteit.’
Extra bescherming
‘Verzenddozen mogen niet openspringen. Dat risico loop je bij zware artikelen. Dichttapen is niet genoeg. Een omsnoeringsband – een van onze Value Added Services – is dan geen overbodige luxe. Bij zwaargewichten geeft het systeem dat aan. Het pakket moet gewoon intact bij de klant arriveren.’
Bewuste keuze transporteur
‘Om kostenbewust en duurzaam de bestellingen te bezorgen kiezen wij de transportwijze en transporteur aan de hand van het gewicht. Wij werken met diverse partijen. Lichte items gaan per post (bij brievenbusafmetingen) en voor de extra zware bestellingen hebben wij een speciale transportdienst.’
Voormelden transporteur
‘Natuurlijk speelt gewicht ook een rol bij het kiezen van de verzendwijze en transporteur. Wij kunnen bij het voormelden aan transporteur of douane het juiste gewicht per pakket doorgeven. Efficiënt en kostenbewust.’
Magazijn automatisering en artikelgewicht
De rol van productgewicht en andere logistieke productgegevens in een geautomatiseerd magazijn is een hoofdstuk apart. In dit kennisartikel beperken we ons tot het aandachtspunt dat alle automatiseringsoplossingen in het magazijn beperkingen hebben ten aanzien van gewicht en volume. Denk hierbij aan shuttlesystemen, orderpickrobots, AGV, ASRS, miniload, autostore.
Bij aanschaf van een automatiseringsoplossing is het dan ook goed om op basis van masterdata te bepalen voor welk deel van het assortiment dit een geschikte oplossing is.
Wel even een kanttekening bij de belasting van de magazijnvloer. Bij de keuze en plaatsing van systemen wordt een berekening gemaakt van de vloerbelasting waarbij uit wordt gegaan van het maximale vulgewicht. Om in de praktijk te controleren dat deze niet wordt overschreden is het nodig om van elk artikel het productgewicht te weten. Andersom kun je op basis van het productgewicht ook het rendement van het systeem volledig benutten.