Logistieke doorlichting & advies magazijnbeheer

ASTO SHIPYARD

Bij Asto Shipyard groeit de behoefte om de logistiek naar een hoger professioneel niveau te brengen. Door het vertrek van een medewerker wordt de druk op het magazijn voelbaarder en wordt LOGISTORE ingeschakeld om inzicht te geven in de knelpunten en verbetermogelijkheden van processen, voorraadbeheer en goederenstromen.

Over de klant: Asto Shipyard

Asto Shipyard is gevestigd in Raamsdonksveer en is dé partner voor afbouw, onderhoud en reparatie van schepen. De werkzaamheden worden uitgevoerd op het eigen terrein, waarbij het magazijn een cruciale rol speelt in de ondersteuning van de monteurs en projectteams.

Logo Asto Shipyard

Aanleiding en uitdagingen

Na het vertrek van een administratieve kracht komen de bestaande knelpunten in het magazijn sterker naar voren. De logistieke processen verlopen inefficiënt, de voorraad is onbetrouwbaar en veel werkzaamheden zijn persoonsafhankelijk. Reden voor Asto Shipyard om LOGISTORE in te schakelen voor een logistieke doorlichting.

Doelen en wensen

Asto Shipyard wilde door middel van een logistieke doorlichting helder inzicht in:

  • Verbeterpunten in de goederenstroom en logistieke processen
  • Mogelijkheden voor professioneel voorraad- en locatiebeheer
  • Verbeteringen in strategisch magazijnbeheer en operationele ondersteuning

Onze aanpak en analyse

We zijn gestart met een meeloopdag op locatie. In nauwe samenwerking met de magazijnchef zijn processen geobserveerd. Daarnaast is data geanalyseerd, waaronder afzetgegevens en voorraadmutaties. Op basis daarvan zijn de knelpunten in beeld gebracht.

In de afsluitende spiegelsessie presenteerde LOGISTORE concrete inzichten, zoals:

  • Structureel voorraadverlies
  • Te veel afhankelijkheid van één persoon
  • Geen digitalisering van processen
  • Onvolledige doorbelasting en registratie van materiaalverbruik
  • Te veel taken voor één functie
  • Geen retourstructuur of materiaalhergebruik

Advies en oplossing

Per knelpunt is een concreet advies opgesteld. Enkele belangrijke aanbevelingen zijn:

WMS-ondersteuning

  • Schrijf processen uit en koppel deze aan een passend WMS
  • Zorg voor realtime voorraadbeheer en automatische pickopdrachten
  • Koppel bestellingen, retouren en projectverbruik aan de juiste order

Voorraad- en locatiebeheer

  • ​Introduceer locatiebeheer en magazijnsignalisatie​
  • Sluit het magazijn voor onbevoegd gebruik (ook in het weekend)
  • Voer structurele tellingen uit en registreer projectoverschotten

Digitalisering

  • Digitaliseer uitgifte- en bestellijsten
  • Gebruik scanners voor in- en uitgaande goederen

Kennisborging en werkverdeling

  • Leg productkennis vast in het systeem
  • Verplaats inkoop naar kantoor

Efficiëntie monteurs
LOGISTORE adviseerde daarnaast een bestelconcept waarbij monteurs op het schip via een PDA of bestelpaal materialen kunnen bestellen. De magazijnchef ontvangt de order, verzamelt deze en meldt deze gereed – de monteur haalt deze pas op als deze klaarstaat. Zo ontstaan minder wachttijden en efficiëntere inzet van personeel.

Eindresultaat

Asto Shipyard heeft met deze doorlichting helder inzicht gekregen in de belangrijkste aandachtspunten voor logistieke professionalisering. Het advies is positief ontvangen en vormt de basis voor gerichte verbetering. De organisatie gaat nu zelf aan de slag met het bepalen van prioriteiten en het stap voor stap optimaliseren van het magazijn en de logistieke organisatie.